Czas czytania artykułu: 4 minuty
Skuteczna komunikacja z klientem przekłada się bezpośrednio na konkretne, mierzalne efekty biznesowe. Można dzięki niej zwiększyć lojalność konsumentów, skrócić czas obsługi czy zmniejszyć liczbę reklamacji. Potrzeba do tego jednak skutecznych środków organizacyjnych i technicznych. Jak usprawnić komunikację w firmie? Jakich narzędzi można do tego użyć? Wyjaśniamy.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego komunikacja z klientem ma kluczowe znaczenie dla biznesu.
- Jakie elementy wpływają na jakość kontaktu z odbiorcami.
- Jak uporządkowane procesy wewnętrzne wspierają relacje z klientami.
- Jakie narzędzia mogą usprawnić komunikację i zwiększyć satysfakcję klientów.
Dlaczego skuteczna komunikacja z klientem jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek?
Współczesny klient to nie tylko konsument nabywający produkt lub usługę. To ktoś, kto oczekuje pełnego doświadczenia, które zaczyna się w chwili pierwszego kontaktu z marką i wcale nie kończy po opłaceniu transakcji. Narzędziem pozwalającym firmom panować nad tym procesem i kształtować go zgodnie z własnymi potrzebami jest właśnie komunikacja. Brak precyzyjnego, spójnego i szybkiego kontaktu może skutkować utratą klienta na rzecz konkurencji, nawet jeśli ma ona mniej atrakcyjną ofertę.
Rozwój cyfrowych kanałów komunikacji sprawił, że liczba punktów styku z marką wzrosła. Każdy z nich – od mediów społecznościowych po czat na stronie – to narzędzie do komunikacji z klientem, które stwarza okazję do budowania zaufania. Niesie jednak dodatkowe ryzyko. Komunikaty muszą być spójne i precyzyjne, w przeciwnym razie ich skutek może być odwrotny do zamierzonego.
Decyzje zakupowe klientów są dziś bardziej przemyślane i mniej impulsywne. Konsumenci analizują, sprawdzają i dopytują, zanim zdecydują się na zakup. Bez opartej na relacji komunikacji z klientem firma nie jest w stanie zaspokoić tych potrzeb i naraża się na utratę pozycji na rynku.
Co wpływa na jakość kontaktu z klientem?
Efektywny kontakt z klientem to rezultat wielu powiązanych ze sobą elementów, które mają bezpośredni wpływ na sposób, w jaki konsument postrzega markę. Znaczenie ma już nie tylko treść przekazu. Liczy się też czas, miejsce i kontekst.
Co jest ważne w komunikacji z klientami?
- Czas reakcji – szybka odpowiedź daje poczucie zaopiekowania i buduje przekonanie, że firma działa sprawnie. Długie oczekiwanie zniechęca i osłabia zaufanie.
- Spójność komunikatów – różni pracownicy powinni przekazywać te same informacje, niezależnie od kanału kontaktu. Niespójność wywołuje chaos i poczucie braku profesjonalizmu.
- Ton i styl wypowiedzi – język powinien być dopasowany do klienta i profesjonalny. Zbyt techniczny zniechęca, natomiast potoczny może budować niepotrzebny dystans.
- Dostępność kanałów – klient powinien móc wybrać sposób kontaktu, który najbardziej mu odpowiada.
- Zrozumiałość przekazu – komunikaty muszą być jasne, konkretne i precyzyjne.
Każdy z tych elementów działa jak filtr, przez który klient ocenia jakość całej obsługi. Wystarczy, że zawiedzie jeden z nich, a całe doświadczenie może zostać odebrane jako nieprofesjonalne.
Jak poprawić komunikację z klientami w firmie?
Skuteczna komunikacja z klientami zaczyna się od wewnętrznych procesów. Jeśli zespół nie wie, jak, kiedy i kto ma mówić, trudno oczekiwać dobrych efektów na zewnątrz organizacji. Co warto więc zmienić w firmie?
- Istotne jest określenie jasnych standardów kontaktu z klientem, które będą stosowane konsekwentnie przez wszystkich pracowników. Jakich zwrotów powinni używać pracownicy? Czego unikać? Czy powinni zmieniać sposób komunikacji w zależności od klienta?
- Komunikacja powinna budować relacje oparte na zaufaniu i wzajemnym zrozumieniu. Dlatego warto zadbać o to, żeby każdy członek zespołu wiedział, jak empatycznie rozmawiać z klientem, a więc jaką wartość ma dostarczyć rozmową czy wiadomością.
- Organizacja powinna jasno określić zasady odpowiadania na zapytania, przekazywania spraw między działami i rozwiązywania problemów klientów. Brak jasnych procedur może prowadzić do nieporozumień odbieranych jako chaos lub lekceważenie.
Przeczytaj też o zasadach komunikacji wewnętrznej w firmie.
Jakie narzędzia wspierają skuteczną komunikację z klientem?
W kwestii tego, jak poprawić komunikację z klientami, równie ważne co kompetencje miękkie są rozwiązania techniczne:
- Wirtualna centrala telefoniczna VPBX umożliwia zarządzanie połączeniami z dowolnego miejsca, integrując VoLTE i Wi-Fi Calling dla najwyższej jakości rozmów. To gwarancja, że każda rozmowa trafia do właściwego specjalisty, bez przestojów i problemów technicznych.
- Sercem firmowej komunikacji zewnętrznej może być platforma Plus Contact Center. Zapewnia możliwość obsługi wielu kanałów z jednego miejsca – telefonii, e-maili, czatu czy mediów społecznościowych. Firmy korzystające z Plus Contact Center notują skrócenie czasu reakcji, dzięki czemu mogą szybciej rozwiązywać problemy klientów nawet o 40%, co przekłada się na większą satysfakcję klientów.
- Innym sposobem na budowanie relacji jest masowa wysyłka SMS/MMS. Pozwala wysyłać spersonalizowane, krótkie wiadomości, a także raportować dostarczanie i automatyzować odpowiedzi. Wspiera to komunikację, szczególnie podczas masowych kampanii informacyjnych.
- Dla firm obsługujących dużą liczbę zapytań telefonicznych dobrym rozwiązaniem jest z kolei infolinia 800/801. Bazuje na łatwych do zapamiętania numerach, co ułatwia klientom komunikację, a firmie udzielanie pomocy. Buduje to również profesjonalny wizerunek organizacji.
Skontaktuj się z naszym Doradcą Biznesowym, który pomoże wybrać rozwiązania wspierające skuteczną komunikację z klientami w Twojej firmie.