Czas czytania artykułu: 5 minut
Wiedząc, co to jest DDoS i jak się przed nim zabezpieczyć, można uchronić firmę przed poważnymi konsekwencjami – utratą klientów, stratami finansowymi czy blamażem. Cyberprzestępcy mogą zarówno obrać firmową infrastrukturę za cel ataku, jak i próbować wykorzystać ją do jego przeprowadzenia. Co zrobić, jeśli firma padnie ofiarą ataku DDoS? Jak zabezpieczyć zasoby IT organizacji?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym jest atak DDoS i jakie zagrożenia stwarza dla firm.
- Jak rozpoznać objawy ataku.
- Jakie kroki podjąć w przypadku wystąpienia ataku DDoS.
- Jakie metody i strategie pomagają zabezpieczyć firmę przed atakiem DDoS.
DDoS – co to jest? Na czym polega ten atak?
Atak DDoS (Distributed Denial of Service) to szkodliwe działanie, które ma na celu zakłócenie normalnego funkcjonowania serwera, usługi lub sieci poprzez zalewanie ich nadmierną ilością ruchu z wielu rozproszonych źródeł. W efekcie użytkownicy nie mogą uzyskać dostępu do zasobów, co prowadzi do przestojów w świadczeniu usług i sprzedaży.
Mechanizm ataku DDoS opiera się na wykorzystywaniu sieci zainfekowanych urządzeń (tzw. botnet), które wysyłają ogromną liczbę żądań dostępu do wybranego celu w tym samym czasie. W wyniku przeciążenia zasobów systemu urządzenie lub sieć nie jest w stanie obsłużyć prawidłowych żądań użytkowników. W zależności od skali ataku taki incydent bezpieczeństwa może zakończyć się drastycznym obniżeniem wydajności infrastruktury IT lub jej całkowitą niedostępnością.
W grupie ryzyka są zarówno te firmy, które wiedzą, co to jest atak DDoS oraz jak się przed nim zabezpieczyć, jak i te nieświadome zagrożenia. Cyberprzestępcy mogą np. szantażować organizację i żądać okupu za wyłączenie lub zaniechanie ataku. Sama świadomość zagrożenia nie jest więc wystarczającą ochroną.
Ataki DDoS mogą przybierać różne formy:
- Ataki wolumetryczne – polegają na zalewaniu sieci ofiary ogromną ilością danych. Prowadzi to do wyczerpania dostępnej przepustowości i uniemożliwia funkcjonowanie infrastruktury sieciowej.
- Ataki protokołowe – wykorzystują słabości w takich protokołach jak TCP czy UDP, aby przeciążyć zasoby serwera.
- Ataki na warstwę aplikacji – skierowane na konkretne aplikacje lub usługi działające na serwerze. Mogą polegać np. na wysłaniu dużej liczby żądań http, które przeciążają serwer.
- Atak amplifikacyjny – opiera się na wysyłaniu zapytań do serwerów DNS z wykorzystaniem sfałszowanego adresu zwrotnego. W odpowiedzi na zapytania serwery DNS wysyłają ogromne ilości odpowiedzi na adres będący celem ataku i przeciążają go.
W konsekwencji ataku DDoS może dojść do przestoju w działaniu usług świadczonych przez przedsiębiorstwo. Dla firmy oznacza to utratę przychodów – szczególnie w sytuacji, gdy zaatakowane zasoby są związane z jej działalnością operacyjną. Niedostępność usług może też zniechęcić klientów i skierować ich do konkurencji.
Firmy, które doświadczyły na sobie, co to jest DDoS, często muszą borykać się również z problemami wizerunkowymi. Klienci coraz częściej oczekują niezawodności i ciągłości działania usług, a ich brak może doprowadzić do rozczarowania i frustracji, a w konsekwencji do utraty zaufania i lojalności.
Długotrwałe przeciążenie urządzeń jest również w stanie uszkodzić infrastrukturę IT firmy, sparaliżować jej funkcjonowanie lub utrudnić wywiązywanie się z kontraktów. Dlatego warto wiedzieć, jak się zabezpieczyć przed atakiem DDoS i ograniczyć jego konsekwencje.
Jak sprawdzić, czy wystąpił atak DDoS?
O wystąpieniu ataku DDoS może świadczyć kilka symptomów – niektóre z nich da się zauważyć nawet bez specjalistycznej wiedzy. Jeśli strona internetowa lub aplikacja działają znacznie wolniej niż zwykle lub stają się niedostępne, może to wskazywać na trwający atak DDoS. Warto jednak pamiętać, że podobne objawy mogą być spowodowane także problemami technicznymi, dlatego wskazana jest pogłębiona analiza i konsultacja ze specjalistami, którzy wiedzą, jak sprawdzić, czy wystąpił atak DDoS.
Kolejną wskazówką może być nagły i niewyjaśniony wzrost liczby żądań kierowanych do serwera, zwłaszcza pochodzących z jednego adresu IP lub ich określonego zestawu. Niepokój powinny wzbudzić też nagłe skoki ruchu w godzinach, w których zwykle panuje mniejsze obciążenie. Można to stwierdzić, monitorując aktywność i stan połączeń sieciowych przy pomocy specjalistycznych narzędzi.
Znaczna liczba błędów serwera, takich jak „503 Service Unavailable”, również może świadczyć o przeciążeniu spowodowanym atakiem DDoS.
Co zrobić, gdy doszło do ataku DDoS w firmie?
Pierwszym krokiem po potwierdzeniu, że firma naprawdę padła ofiarą ataku, powinien być kontakt z dostawcą usług internetowych. Wielu z nich wie, na czym polega atak DDoS, oferuje wsparcie w zakresie filtrowania złośliwego ruchu i posiada własne systemy, które są w stanie zabezpieczyć ich klientów przed tą formą cyberataku.
Jeśli firma dysponuje własnymi zabezpieczeniami firmowej sieci, takimi jak firewalle czy systemy wykrywania włamań, należy je niezwłocznie skonfigurować, aby odfiltrować podejrzany ruch. Warto również włączyć tymczasowe ograniczenie lub zablokować ruch o określonych parametrach, które uda się zidentyfikować jako wspólne dla zapytań służących do ataku.
Po opanowaniu sytuacji ważne jest dokładne udokumentowanie przebiegu ataku oraz podjętych działań. Analiza incydentu pozwala zidentyfikować ewentualne luki w zabezpieczeniach oraz opracować strategie i procedury zapobiegające podobnym sytuacjom w przyszłości. Warto również szkolić personel w zakresie reagowania na tego typu zagrożenia.
Nie można też zapomnieć o zgłoszeniu incydentu na policję oraz do zespołu CERT Polska.
Czy da się zabezpieczyć firmę przed atakiem DDoS?
Skuteczność ataku DDoS jest powiązana z wydajnością zasobów IT organizacji – im większa jest ich przepustowość i moc obliczeniowa, tym trudniej jest przestępcom sparaliżować ich działanie. W ramach prewencji można jednak wdrożyć szereg innych kroków niż tylko rozbudowa infrastruktury IT.
Jak bronić się przed atakiem DDoS w praktyce? Przede wszystkim warto monitorować ruch sieciowy, żeby szybko identyfikować anomalie. Pozwala to rozpoznawać fałszywe lub niepożądane żądania i blokować ich źródła. Dzięki temu możliwe jest także podjęcie odpowiednich działań, jeśli za problemy z dostępnością odpowiadają usterki techniczne.
Warto wdrożyć środki organizacyjne i przygotować m.in. plan ciągłości działania firmy, w którym uwzględnione zostaną potencjalne skutki ataku DDoS. Działania prewencyjne mogą obejmować przygotowanie redundantnej infrastruktury, alternatywnych kanałów komunikacji oraz kopii zapasowych.
Jeśli organizacja nie dysponuje środkami na rozbudowę infrastruktury IT, a znajduje się w grupie ryzyka lub kiedyś padła już ofiarą ataku DDoS, powinna rozważyć przejście do chmury. Choć nie da to gwarancji stuprocentowej ochrony, może zapewnić wyższą przepustowość oraz dostęp do drogich systemów bezpieczeństwa używanych przez dostawców usług chmurowych.
Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania od Plusa dla Biznesu ułatwiają utrzymanie kontroli nad urządzeniami pracowników i zagwarantowanie im odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Przykładem może być platforma Samsung Knox działająca w ramach usługi EMM/MDM, która zapewnia ochronę urządzeń mobilnych i chroni je np. przed wykorzystaniem do ataku DDoS.
Skontaktuj się z Doradcą Biznesowym i sprawdź, jak możemy pomóc Ci zwiększyć bezpieczeństwo Twojej organizacji.